logo_spelhund_se_black

                                               INSIDE

Utgivare: Playdead

Utvecklare: Playdead

Genre: Pussel, Platformer, äventyr

Antal spelare: Single-player

Snittbetyg av Spelhund: 9.2/10

                                                              bilder och video

loading...

vi som har testat spelet på spelhund är följande

Ophelia

Det regnar lätt ute, luften är tung och fuktig.

En pojke glider försiktigt ned för en liten klippa och tittar sig omkring bland tallarna innan jag ger kommadot för att få honom att springa.

Bilar står i utkanten av skogen och män in vita maskar med ficklampor och blodtörstiga hundar söker efter något ellen någon. Förmodligen mig.

Jag gör mitt bästa för att hålla min profil låg och springa förbi männen och hundarna. Men det tar inte långt tid innan dom kommer på mig och jag gör mitt första misstag.

Jag springer förbrilt men hunden hinner ikapp och biter tag i nacken och med ett kras så faller pojkens kropp livlöst ned mot marken medans hunden smått börjar äta av liket.

Inside är verkligen ett spel som man inte riktigt kan säga mycket om. Kontrollerna är simpla och allt som man ska bry sig om är naturen om sig själv. För det är där storyn ligger.

Det är det som jag verkligen uppskattar med Inside. Jag har änn inte spelat klart det men det känns härligt att få upptäcka Insides värld med dess vackra bakrunder.

Jag har inte spelat Playdeads förra spel Limbo men av vad jag kan se rent av det visuella så har i princip allt förbättras. Det känns härligt när man ser att spelskaparna har utvecklats i det som dom gör.  Men i grunden så är det i princip samma idé.

Man löser pussel igenom att flytta på saker, klättra, fly från och lura fiender.

Det enda som jag tycker är lite tråkigt är att jag inte kan säga så mycket mer om det eftersom Inside är ett spel som man bara måste uppleva själv.

10/10

 

Sakarias

Inside är ett intuitivt spel med väldigt mörk design.

Spelet visar utomordentlig ljud design, bortsett från fotsteg är spelet genomtyst, förutom när någonting händer runt huvudkaraktären.
Detta ger ljuden mening när dom kommer fram och framkallar en väldigt stark reaktion från spelaren i de flesta fallen.

Kontrollerna till det här spelet är väldigt intuitiva och lätta att lära sig. Detta ser jag nästan som något som måste finnas i ett pussel och plattform spel, så jag gillar att dom gjorde det simpelt.

När vi pratar om det visuella så tycker jag att det här är ett bra exempel om vi snackar perfekt visuell design, man kan liksom se i hur saker reagerar till rörelse eller ljud.
Det känns så levande och realistiskt att jag rent av nästan kände av smärtan i benen när huvudkaraktären hoppade från en hög klippa eller över ett högt stängsel.
Det är inte bara rörelserna heller, hela omgivningen och naturen, det spelar ingen roll om det är ett djur eller ett träd eller tillomed en byggnad.
Allt ser ut som något jag skulle kunna se utomhus om jag kollade genom fönstret.

Jag har 2 grejer som jag inte tycker om med det här spelet:

Nummer 1. Det är en för kort upplevelse.

Nummer 2. detta är en personlig grej så ta det med en väldigt stor nypa salt. Jag tyckte inte om slutet.

8.5/10