logo_spelhund_se_black

the last of us: en kritik

The last of us, en av Sony's flera flaggskepps-spel som prisats och belönats, trots sina mediokra spel-mekanismer samt på-räls berättande.
Då spelet främst fick sina utmärkelser baserat på egenskaper man prisar inom film-mediet som berättelse, skådespel och grafik. Istället för att fokusera på dem unika aspekterna man bara hittar i spel, så känns det som att man vill imponera på människor inom film-världen och söka bekräftelse från.


Denna attityd kan bara ha en hindrande effekt på potentialen inom spel-mediet, då spel kan mycket väl överträffa film vare sig man vill undervisa eller framföra en viss berättelse till sin publik. Då genom att få publiken att vara aktiv och göra beslut, jämfört med att passivt titta på en film, så blir det mer engagerande då man känner en starkare koppling med vad som utspelar sig på skärmen framför en.

Det kan bara ses som en besvikelse för spelentusiaster att spel, då man lägger så stort  fokus på att belöna något som knappt skrapar på ytan av vad som är möjligt inom spel-mediet. Förhoppningsvis kan "The Last of Us 2" leverera detta, men mina förväntningar är tyvärr låga.

loading...