logo_spelhund_se_black

Tom Clancy's Ghost Recon Wildlands

Om Spelet

Titel: Tom Clancy’s Ghost Recon Wildlands
Utvecklare: Ubisoft Paris
Utgivare: Ubisoft
Genre: Third-person tactical shooter
Antal spelare: 1-4 (co-op)
Förväntningar: Relativt låga pga. Ubisofts negativa ‘’track record’’ över de senaste åren.

Betyg: 7/10

Synopsis/handling

Wildlands utspelar sig i Bolivia under sommaren år 2019. Santa Blanca, en drogkartell ledd av en man endast känd som El Sueño, har vuxit sig mycket stark på kort tid och fått kokain-produktionen i landet att öka explosionsartat. USA väljer att skicka en agent för att undersöka Santa Blanca-kartellen närmre. Situationen tar en allvarlig vändning när USAs ambassad utsätts för ett bombattentat och det slutar med att agenten, Ricky Sandoval, kidnappas för att sedan torteras och avrättas av Kartellen. USA skickar då iväg ett specialförband, kallade Ghosts, till Bolivia för att slå ut Santa Blanca och återställa stabiliteten i regionen genom att oskadliggöra viktiga personer på olika sätt, från att skjuta dem eller extrahera dem ut ur landet till att få andra inom kartellen att vända sig mot varandra. Sakta men säkert börjar Santa Blancas inflytande och grepp om regionen i Bolivia att försvagas allt eftersom specialförbandet sätter käppar i hjulet och för ökad effektivitet så har förbandet ‘’allierat’’ sig med rebellerna, Kataris 26, i regionen, ledda av Pac Katari. De har försökt stoppa  Santa Blanca men pga. att militären, kallad La Unidad, tar mutor från kartellen och även kämpar mot rebellerna också så har Kataris 26 haft mindre framgång än önskat fram tills ankomsten av Ghosts.

Grafik

Trots helt okej grafik så var det en besvikelse då spelet inte verkar vara alltför bra optimerat. Bra grafik är en sak men om det kräver markant mer kraft från grafikkortet än vad andra spel gör (som ofta ser bättre ut vid samma mängd användning) så blir man ganska besviken. Ett stort plus kan dock ges till deras idé att lägga in en mätare i grafikinställningarna som visar hur mycket VRAM spelaren har till sitt förfogande och hur mycket av detta som kommer att användas (i snitt) under de inställningar som är valda just då. Detta skulle vara kul att se i fler spel då det verkligen var användbart och gav spelaren möjlighet att prioritera vissa inställningar, även om spelet fortfarande inte kördes lika bra som det borde gjort med tanke på kraven på prestanda.

Ljud

Generellt en positiv överraskning. Jag var väldigt förtjust i hur vissa ljud blev lägre om man vände sig bort från ljudets källa även om man inte förflyttade karaktären längre bor eller om själva källan förflyttade sig. Denna effekt blir väldigt användbar för att lokalisera potentiella faror som man inte ser ännu eller om man inte har möjlighet att skaffa sig en visuell uppfattning om fienden. Detta blev väldigt tydligt med helikoptrar och kunde användas för att veta om helikoptern var tillräckligt långt borta för att man skulle kunna röra sig eller ställa sig upp utan att riskera att bli upptäckt, alternativt minska risken för att bli upptäckt. Ljudeffekterna i allmänhet var för övrigt bra och tillfredsställande, vare sig det var skott från ett gevär eller en exploderande bil

Upplevelse

Med tanke på att jag började med relativt låga förväntningar så var den relativt stora världen och de varierande miljöerna en positiv överraskning. Kläder och utrustning fanns tillgängliga för att anpassa spelarens karaktär och dessa kunde färgas med olika färger och kamouflage för att smälta in bättre i de olika miljöerna. Detta verkade tyvärr inte påverka hur svårt fienden hade att se dig men det är fortfarande en trevlig detalj som kan öka inlevelsen i spelet. Antalet olika vapen var stort och delades in i olika typer, från pistoler och hagelgevär till prickskyttegevär. Utöver detta så fanns det en rad olika sikten, grepp, magasin, ljuddämpare och axelstöd att välja mellan för att kunna sätta ihop det bästa vapnet för det kommande uppdraget. Att ljuddämparen sänkte skottets mynningshastighet så pass mycket att man behövde sikta ännu längre fram över väldigt långa avstånd för att kompensera för skottets ökade tid i luften var något jag inte trodde skulle lagts in i spelet men det var kul att detta lagts in i spelet fysikmotor.

Trots en bra handling (som dock ibland kunde bli lite utspridd och grena av sig väldigt mycket pga. den stora mängden fiender och regioner) med många hantlangare inom Santa Blanca att oskadliggöra så kunde spelet stundvis bli väldigt enformigt, särskilt när man körde själv. Att ha en vän med sig gjorde det roligare och tillät en ökad mängd sätt att ta sig an problem men även det kunde till slut kännas som att det var lite för mycket ‘’grinding’’.

Sammanfattning

Trots besvikelsen med grafiken och stundvis enformig gameplay så var spelet en oväntad källa av nöje och överraskningar. Handlingen var inte lik något som jag sett förut och detta gav spelet en mer unik och originell känsla. Ljuden i spelet var mycket bra och ovanligt användbara, mer än vad jag brukar känna i många spel. Det finns självklart en hel del som kunde gjorts bättre, t.ex optimeringen av spelet, men det finns inget perfekt spel och det kommer aldrig finnas. Med tanke på vad utvecklarna försökte skapa och hur bra den färdiga produkten var så är det absolut ett spel jag rekommenderar.

Betyg

7/10

Bilder och video

loading...

                                 Vi som har testat spelet på Spelhund är följande:

Namn: Daniel
Ålder: 21 år

Bakgrund: Studerat spelutveckling på gymnasiet och studerat grafik på folkhögskola.

 
Arbetar med: Testar och recenserar spel hos Spelhund.se.