logo_spelhund_se_black

                                            tyranny

Utvecklare: Obsidian Entertainment

Utgivare: Paradox Interactive

Typ av spel/Genre: Role-Playing/strategi

Antal Spelare: Single-Player

Snittbetyg på Spelhund:  5/10

                                                         bilder och video

loading...

                              vi som har testat spelet på spelhund är följande

Ophelia

När jag först hörde att vi skulle få Tyranny till våra datorer på Spelhund så kände  jag mig extatisk. Egentligen så passar jag och spel som Tyranny inte så bra ihop men den här gången så kunde jag inte vänta tills jag fick sätta mig framför datoren för att få spela.

Det skulle bli mycket text, väldigt mycket text men att få vara en ond overlord tackar jag inte nej till.
Men när jag började spela så svalnade mina känslor och från att i början försiktikt läst igenom varje liten sidotext och tilllagd lore med att skumma texten.
Inte för att jag änn skulle kalla spelet dåligt jag tycket texterna är rätt vällskrivna, inte änn så länge men om man inte tycker att det är super kul med kartor och lore som man ständigt måste uppdatera sig om så passar det helt klart inte alla. Som mig.

Men jag kändå ändå att jag ville verkligen ge Tyranny en god chans.
Dock så har jag hört att spelet slutar lite abrupt och att kartan egentligen är rätt liten och att det inte finns så mycket att utforska.
Det finns igentligen inte så mycket jag kan klaga på änn men det finns en sak som jag fann lite irriterande.
För dom som inte känner till vad för slags spel som Paradox Entertainment lägger ut så är det bara strategispel. Man ser spelet med fågelvy och kan oftast pausa dom mitt i strider för att så lugnt som möjligt se över sina trupper och attackera sina motståndare.

Det är här mitt problem kommer fram. Man har sin grupp med karaktärer som man kan antingen lämna datorns AI att ta hand om eller så kan man välja att styra dom själv. När jag vill attackera mina fiender så ska man välja sina attacker och sen klicka på fienden. Låter rätt lätt va?

Dock så säger mina karaktärer hela tiden att dom inte kan göra som jag säger. I början så var jag rätt så förvirrad för mina karaktärer tog skada och jag viste inte vad jag gjorde fel.

Bara för att senare upptäcka att cirkeln (som alla karaktärer har) som finns under deras fötter, ja där ska man klicka.
Det kanske verkar som ett småttproblem men det har stört mig ett tag nu. När man försöker göra val och gå igenom menyer så är det inte kul att göra det flera gånger när man råkar vara pyttelite från cirklen och klicka utanför.   
Så jag är inte direkt besviken men jag önskar att jag kunde ha blivit lite mer bekväm  i spelet.

betyg av mig : 5/10

Sakarias


Varning för små spoilers.

Förväntningar:
I tomheten efter jag känt att jag missat gamla klassiker som Baldurs Gate, och Baldurs Gate II,
eller som det lite nyare Pillars of Eternity.
Jag ville också uppleva den här genren som jag vet att många i min närhet gjort.

Jag tror kanske att jag hade lite för höga förväntningar och det gör mig lite ledsen.

När jag börjar spelet:
Okej så, innan vi får springa runt som vi
vill i världen så måste jag gå igenom en lite längre prolog/intro.
Här får man välja vad sin karaktär har för bakgrund, och samtidigt får man välja vad du vill göra i Armén som då har rekryterat dig på ett eller annat sätt.
Dessa val kommer påverka storyn i framtiden så man får välja noga och forma storyn som man vill ha den.
Rolig idé men jag tycker den är lite långdragen.

Väl inne i spelet:
Så vi har kommit förbi prologen/introt och ska äntligen få göra ett uppdrag av armén i fältet, nu börjar det ta fart!
Vi går vidare fram och hamnar i slagsmål
med rebeller emot armén.
Jag spelar vidare, träffar allierade med någorlunda roligt dialog och personlighet,
slåss mot lite rebeller som krigar mot armén och springer vidare tills jag kommer till ett läger för ena delen av armén jag tillhör.

Saker jag tyckte var bra:
Historie berättande är en av dom största säljningspunkter i RPGs i allmänhet och det har dom verkligen lyckats med här, Storyn är väldigt intressant i hur den sveper med en här, Faktumet att du har så mycket val är en gåva i form av design, det känns verkligen som att du skapar din egen historia och handling här.

Det finns tre olika sidor att välja emellan, varav två tillhör kyros armé,  och den tredje är då rebellerna.
Det verkar som att man kan välja fritt vilken/vilka man vill( eller inte vill ) aliera med och det tar form i val av dialog och gärningar du gör i armén.

Ljud design i det här spelet har jag faktiskt inte lagt så mycket märke till förutom rösterna och musiken, Musiken är mäktig och ibland väldigt lugn och den sätter känslan för spelet ganska bra tycker jag.

Rösterna är bra och man hör verkligen känslo-tonerna i varje röst när dom pratar, tycker de har gjort ett bra jobb med det.

Ljud effekter som jag sa tidigare har inte lagt märke till så mycket, men det känns väl okej, ingenting som låter ologiskt eller konstigt här i alla fall.

Saker jag inte gillade med spelet:
Grafiken är väl okej, det känns som att folk antingen är lata omkring det runt såna här spel eller så går det inte att göra så mycket mer för att få den att se bra ut.

Jag har ett grovt problem med hur strider/combat funkar i det här spelet, det finns 2 val att göra här, ett exempel är att bara sätta det på easy och låta det spela ut sig enligt spelets AI och sen bara sluta bry dig för du behöver inte ens försöka för att vinna.
Ett annat exempel är att du kan spela på en högre nivå och behöva pausa spelet för att ge ut order var tredje sekund för att hinna med att kontrollera allt som händer.

Jag tycker inte att combat systemet är rätt för den här typen av spel.
Gör det turnbased eller gör det helt aktivt, istället för behöva vänta en attack som kommer varannan eller var tredje sekund.

Det var inte ens roligt att hamna i strid efter ett tag så jag satte bara på easy och lät AIn göra jobbet åt mig för att jag ville få fram den roligare delen av spelet för mig.
Vilket i det här fallet var storyn.

Jag såg väldigt tydligt att dom lade väldigt mycket fokus på story och world building och det levererar en bra story, men det får allt det andra att kännas bristande som om dom gav all sin energi på storyn och sen bara struntade i allt det andra som också behövs.

Betyg från mig: 5/10

Eftertankar: Jag kanske går lite hårt åt spelet för att jag förväntade mig något helt annat.
Jag kommer troligtvis inte lägga nog med tid på det här spelet för att klara det, men om jag gör det så kommer jag eventuellt skriva en till eller skriva om recensionen.